LIBE 150 - Dünya Edebiyatında Eleştirel Bakış Açıları, dersi, TED Üniversitesi’nde tüm bölümlerdeki öğrenciler için ortak çekirdek müfredat kapsamında sunulan derslerden bir diğeridir. Bu ders, disiplinlerarası bir bakış açısıyla dünya edebiyatına kapsamlı bir giriş niteliği taşır ve öğrencilere farklı tarihî dönemler ve kültürlerden önemli edebî türler ile örnek metinleri keşfetme imkânı sağlar. ‘Doğa’, ‘toplum’ ve ‘birey’ gibi temalar etrafında şekillenen ders, edebiyatın zaman içinde kültürel, politik ve entelektüel değişimleri hem yansıttığını hem de biçimlendirdiğini gösterir. Öğrenciler, edebî ve retorik teknikleri tanımayı öğrenir ve metinleri daha geniş tarihî ve toplumsal bağlamları içinde yorumlamak için eleştirel düşünme becerilerini geliştirirler. Etkin tartışmalar ve birlikte yürütülen metin inceleme denemeleri yoluyla ders, öğrencilerin küresel edebî geleneklerle bağ kurmasını sağlar. Dersin sonunda öğrenciler, entelektüel ufuklarını genişletmiş ve dünya edebiyatının temel temaları, yöntemleri ve tartışmaları konusunda sağlam bir temel edinmiş olarak, edebiyatı akademik ve günlük yaşamda derinlemesine çözümlemeye hazırlıklı olur.
Dersin Adı | Dünya Edebiyatına Eleştirel Bakışlar |
---|---|
Dersin Kodu | LIBE 150 |
Dersin İçeriği | Bu ders, edebiyat ve edebî üretimi; dünya edebiyatı çalışmaları alanının disiplinlerarası ve yansıtıcı bir yaklaşımla eleştirel olarak incelenmesine bir giriş niteliği taşır. Öğrenciler, edebî ve günlük dil ifadelerinde sıkça kullanılan edebî ve retorik araçları tanır ve bunlara dair bilgi edinir. Çağlar boyunca edebiyat tarihinde kilometre taşı niteliği taşıyan edebî türler ve metinler, eleştirel, bağlamsal ve analitik bir bakışla tartışılır ve değerlendirilir. ‘Doğa’, ‘toplum’ ve ‘birey’ kavramlarına odaklanılarak, temel tarihsel, siyasi, epistemolojik ve edebî paradigma değişimlerine atıfla, farklı edebî üretim biçimleri eleştirel olarak incelenir ve değerlendirilir. Ders, antik, ortaçağ, erken modern ve çağdaş dönemlerin yanı sıra farklı edebî türleri ve ifade biçimlerini de kapsayacak şekilde dünya edebiyatına genel bir bakış sunar. |
Dersin Amacı | Bu derste dünya edebiyatının tarihsel gelişiminin incelenmesi yoluyla, tarihsel ve kültürel etkilerin edebî metinler üzerindeki rolünün değerlendirilmesi, edebî tekniklerdeki değişimlerin ve tematik yaklaşımların tanıtılması ve tanıtlanması amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra, hem edebî dilde hem de gündelik hayatta kullanılan edebî ve retorik araçların tanıtılması, tanıtlanması hedeflenmektedir. Ayrıca farklı tarihsel ve kültürel bağlamlardan seçilmiş örnek edebî metinlerin eleştirel bir bakışla okunup tartışılması dersin en başta gelen amaçlarından bir diğeridir. |
Ders Kitabı (Kitapları) ve/veya Diğer Gerekli Malzeme | Bu derste belirli bir ana ders kitabı izlenmemiştir. Ders slaytları, çevrim içi kaynaklar ve çeşitli ders kitaplarından yararlanılarak hazırlanmıştır. Her hafta için gerekli okumalar, edebi metinler ve destekleyici diğer materyaller, dersin LMS sayfasında ilgili hafta başlığında paylaşılır. Gerektiğinde izlenmesi gereken videolar da aynı platform üzerinden sunulur. |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Dersin öğretim yöntemi, sınıf içinde etkileşimli ve sınıf içi tartışma tabanlı öğrenmeye dayanmaktadır. Öğrenciler, ders boyunca eğitmenler tarafından hazırlanan ve anlatılan/izlenen materyallere dayalı tartışma konularına etkin katılım ilkesi üzerinden fikirleriyle katkı sunarak bireysel veya grup halinde çalışma sonucunda ilgili konuları pekiştirirler. |
Öğrenme Çıktıları |
|
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı | Bu ders, öğrencilere hem tarihsel hem de coğrafi açılımlarıyla dünya edebiyatı bağlamında ortaya çıkan farklı açılım, yaklaşım ve örnek edebî metinlere ilişkin bilgi aktarımı ve tartışma imkanı sunarak kendi uzmanlık alanlarında daha sağlam temelli, geniş bakış açılı görüş oluşturma ve fikir üretme altyapısı oluşturur. Farklı tarihsel dönem ve coğrafi bağlamların edebî üretimlerini öğrenmeleri, öğrencilerin kendi alanlarına daha geniş bir perspektiften bakabilmelerine imkân verir. Ayrıca, farklı edebî bağlamları eleştirme ve bu bağlamlardan hareketle kendi argümanlarını geliştirme yetisi kazanmaları, mesleki çalışmaları ve günlük hayatlarında sağlam ve ikna edici bakış açısı ve görüşler geliştirerek hareket etmelerine katkı sunar. |
AKTS | 5 |
Hafta | Konular |
---|---|
1 | Derse Giriş: Edebiyat Nedir? |
2 | Şiir Türüne Giriş |
3 | Şiir Okuma ve Çözümleme |
4 | Anlatı, Anlatıcılık ve Anlatıcı Figürü: Anlatıya Kuramsal Bir Giriş |
5 | Anlatı Metinlerinin Okunması ve Tartışılması |
6 | Dünya Edebiyatına Genel Bir Bakış / Epik Edebiyatından İtibaren |
7 | Epikten Tragedya ve Komediye Geçiş |
8 | Lirik Şiir: Antik Dönemden Erken Modern Döneme |
9 | Ortaçağ Düşünce Yapısı: Edebiyatta Alegori ve Anlam |
10 | Ortaçağdan Erken Modern Döneme Geçiş: Masallar ve Çerçeve Anlatılar |
11 | Erken Modern Edebiyatta Bireyin Yükselişi ve Temsili |
12 | 19. Yüzyıl Edebiyatı: Romantizm, Realizm ve Modern Kimliğin İnşası |
13 | Çağdaş Edebi Söylemler: Modernizm, Postmodernizm ve Sonrası |
14 | Drama Türü: Realizmden Postmodernizme / Genel Değerlendirme |