Ana içeriğe atla

LIBE 130: Sanat ve Tasarım

LIBE130, mezuniyet için her bölümden öğrencilerin başarıyla tamamlaması gereken, ortak çekirdek ders havuzunda sunulan zorunlu seçmeli derslerden biridir. Tüm bölümlere hitap eden bu ders, sanat tarihini—dolayısıyla insanlık tarihini—teknolojik, sosyolojik, psikolojik ve ekonomik gelişmeler çerçevesinde ele alır. Dersin amacı, öğrencilerin kendi mesleki disiplinlerini ve kültürel birikimlerini tarihsel gelişim bağlamında dünya tarihinde konumlandırmalarına katkı sağlamak ve onlara zengin bir görsel genel kültür anlayışı kazandırmaktır. Derste, toplumsal cinsiyet eşitliği ve sürdürülebilirlik gibi Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SDG) doğrultusunda farkındalık yaratmak hedeflenir; bu kapsamda sanat eserleri, coğrafya, doğal kaynaklar ve kültürün görsel çıktıları olarak eleştirel bir yaklaşımla incelenir. LIBE130 dersinin başarıyla tamamlanması, öğrencinin akademik düzeyde estetik bir temele sahip olmasını sağlar. 

Dersin AdıSanat ve Tasarım
Dersin KoduLIBE 130
Dersin İçeriğiSanat ve tasarım, insanların çeşitli çevrelerde yaşama deneyimini anlamlandırdığı ve bu deneyime aktif olarak katkıda bulunduğu en ilkel ifade biçimlerindendir. Sonuç olarak, sanat ve tasarımın ilkeleri, uygulamaları ve ürünleri geçmiş ve günümüz toplumlarının görsel ve çok duyulu kültürlerinin yapı taşları hâline gelmiştir. Bu bağlamda, sanat eserlerine ve tasarım ürünlerine eleştirel bir bakışla yaklaşmak, bunların bilinçli tüketicisi olmak ve yaratıcı süreçlere aktif biçimde katılmak, 21. yüzyıl yurttaşı için gerekli beceriler arasında yer almaktadır.
Bu ders, sanat ve tasarım alanlarına günlük yaşamın etkin özneleri olarak bütüncül bir bakış sunar. Bu alanların tarih, siyaset, ekonomi, endüstri ve bilim gibi –ama bunlarla sınırlı olmamak üzere– toplumun temel örgütlenme alanlarıyla olan sürekli, dinamik ve karşılıklı tanımlayıcı ilişkilerini ele alır. Ortak çekirdek dersi olarak bu ders, öğrencilerin sanat ve tasarım ile kendi ana dalları arasındaki kesişim alanlarını eleştirel ve analitik bir bakışla kavramalarını amaçlar.
Dersin AmacıBu ders, sanat ve tasarımın kuramlarının, pratiklerinin ve tarihsel anlatılarının toplumların estetik, ideolojik ve endüstriyel dokusunun şekillenmesine katkıda bulunduğunu göstermeyi amaçlar. Ders kapsamında, Panofsky (sanat tarihi), Barthes (fotoğraf), Margolin (tasarım), Berger (görsel kültür) ve Duchamp (görsel sanatlar) gibi –ve daha fazla– sanat ve tasarımın temel tarihçileri, kuramcıları ve uygulayıcılarının çalışmalarındaki temel kavramların tanıtılması hedeflenmektedir. Son olarak, bu ders öğrencileri sınıfta edindikleri tarihsel, kuramsal ve pratik bilgileri yazılı eleştirel analizlerde ve görsel ve/veya çok duyulu yaratıcı çıktılarda kullanmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Ders Kitabı (Kitapları) ve/veya Diğer Gerekli MalzemeHonour, H. & Fleming, J. (2009). A World History of Art : A History. London: Laurence King
Öğretim Yöntem ve TeknikleriSeminer, anlatım/açıklama, sözlü sunum, akranlardan öğrenme, uygulama, saha gezisi, grup çalışması, tartışma, konuk konuşmacı, vaka incelemesi, beyin fırtınası, haritalandırma.
Öğrenme ÇıktılarıBu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
•    Sanat ve tasarımın temel tarihsel anlatılarını ve kuramsal paradigmalarını ana hatlarıyla açıklayabilecek,
•    Sanat ve tasarımın küresel tarihinden önemli sanat eserlerini ve tasarım nesnelerini tanımlayabilecek,
•    Bir yanda sanat ve tasarım, diğer yanda beşerî, sosyal ve yaşam bilimleri gibi alanlar arasındaki etkileşimleri ve kesişim noktalarını belirleyebilecek,
•    Bir nesnenin biçim, işlev ve kullanıcı etkileşimi gibi yönlerini analitik bir şekilde betimleyebilecek,
•    Farklı sanat eserlerini ve tasarım ürünlerini öncülleri, çağdaşları ve ardıllarıyla karşılaştırabilecek,
•    Kavram ve terimler konusundaki gelişen bilgilerini, sanat ve tasarımın çağdaş önemi üzerine eleştirel tartışmalarda ve analizlerde uygulayabilecek,
•    Sanat ve tasarımla ilgili temel konulara dair artan farkındalıklarını görsel pratik ödevlerde kullanabileceklerdir.
AKTS5

 

HaftaKonular
1Giriş: Sanat nedir? sanat nasıl işler? Sanat üretiminin arkasında nasıl bir dürtü yatmaktadır?
2Kompozisyon-Fotoğraf
3Kompozisyon-Fotoğraf
4Paleolitik, ana tanrıçalar; sanatın başlangıcı; Neolitik; yerleşik hayata geçiş; toplumsal cinsiyet rolleri, evcilleştirme
5Sümerler, Akadlar, Babilliller, Asurlular
6Persler ve propaganda, göstergebilim
7Antik Mısır, Minos
8Miken ve Hitit sanatı
9Vize sınavı için konu tekrarı
10Yunan sanatı, heykel ve mimariye katkıları
11Sunumlar
12Etrüsk, Roma ve Bizans sanatı
13İslam sanatı
14Modernizm ve postmodernizm