LIBE 110 - İnsanlığa Yönelik Eleştirel Yaklaşımlar, TED Üniversitesi'nde tüm bölümlerdeki öğrenciler için ortak çekirdek müfredat kapsamında sunulan derslerden biridir. Bu ders, bireylerin ve toplumun karşılaştığı temel meseleleri tarihsel, etik ve felsefi bakış açılarını birleştirerek ele alır. Ders kapsamında, beşeri bilimlerin sınırlarının ötesine geçmeyi hedefleyerek, öğrencilerin entelektüel ufuklarını genişleten disiplinlerarası bir yaklaşım sunulmaktadır. Felsefi ve tarihsel bağlamlara dayanan insan olma durumu ve toplumsal meseleler üzerine yapılan tartışmalar, öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmeyi ve ikna edici argümanlar kurma yetilerini güçlendirmeyi amaçlamaktadır. Farklı disiplinlerden bakış açılarını içeren bu ders, yalnızca akademik bilgi birikimini artırmakla kalmaz, aynı zamanda eleştirel düşünme ve sorgulama becerilerini de derinleştirir. Bu öğrenme süreci, katılımcıların konuları daha geniş bir perspektiften değerlendirmelerini ve daha sağlam bir entelektüel temele sahip olmalarını sağlar. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, beşeri bilimler alanında temel kavramlar, tartışmalar ve bakış açıları hakkında giriş düzeyinde akademik bir yeterliliğe sahip olurlar.
Dersin Adı | İnsanlık Üzerine Eleştirel Yaklaşımlar |
---|---|
Dersin Kodu | LIBE 110 |
Dersin İçeriği | Bu ders, bireysel ve toplumsal bir varlık olarak insan ve insanlığa ilişkin ana soru, bağlam ve konuların, beşerî bilimlerin disiplin sınırları ötesinde interdisipliner ve yansıtıcı bir yaklaşımla ele alınarak hem tarihsel hem de yapısalcı bakış açısıyla ele alınarak eleştirel, bağlamsal ve analitik biçimde tartışılması ve değerlendirmesini kapsamaktadır. |
Dersin Amacı | Öğrenciler, insanlıkla ve bireysel ve toplumsal varlıklar olarak insanlarla ilgili temel sorular, bağlamlar ve meselelerle disiplinlerarası ve düşünsel bir yaklaşımla tanışacaklardır; bu yaklaşım, beşeri bilimlerin geleneksel sınırlarının ötesine geçmektedir. Öğrenciler, bireylerin ve toplulukların karşı karşıya kaldığı temel meseleleri, zorlukları, söylemleri ve soruları tarihsel ve yapısalcı bakış açılarıyla bağlamsal, analitik ve eleştirel olarak değerlendireceklerdir. Bu temel insanî mesele ve sorulara dair farklı tarihsel, etik ve felsefi yaklaşımları karşılaştırabilecek ve aralarındaki benzerlikleri/farklılıkları ortaya koyabileceklerdir. Öğrenciler, çeşitli tarihsel, felsefi ve etik bağlamlardan ve beşeri bilimlerin farklı alanlarından seçilen birincil kaynakları eleştirel bir şekilde okuyacak ve tartışacaklardır. |
Ders Kitabı (Kitapları) ve/veya Diğer Gerekli Malzeme | Bu derste belirli bir ana ders kitabı izlenmemiştir. Ders slaytları, çevrim içi kaynaklar ve çeşitli ders kitaplarından yararlanılarak hazırlanmıştır. Her hafta için gerekli okumalar ve destekleyici diğer materyaller, dersin LMS sayfasında ilgili hafta başlığında paylaşılır. Gerektiğinde izlenmesi gereken videolar da aynı platform üzerinden sunulur. |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Dersin öğretim yöntemi, sınıf içinde etkileşimli ve sınıf içi tartışma tabanlı öğrenmeye dayanmaktadır. Öğrenciler, ders boyunca eğitmenler tarafından hazırlanan ve anlatılan/izlenen materyallere dayalı tartışma konularına etkin katılım ilkesi üzerinden fikirleriyle katkı sunarak bireysel veya grup halinde çalışma sonucunda ilgili konuları pekiştirirler. |
Öğrenme Çıktıları | • “Doğada varlığını sürdürme,” “toplumda düzen ve düzensizlik,” “bireysel iyilik hâli” gibi temel kavramsal çerçeveler bağlamında, insanlık ve bireylerin karşı karşıya kaldığı temel soru, sorun ve meydan okumalara yönelik farklı tarihsel, etik ve felsefi yaklaşımları ayırt edebilmek; • Söz konusu tarihsel, etik ve felsefi yaklaşımların, içinde geliştikleri tarihsel bağlamlara bağlı olarak nasıl ve neden ortaya çıktığını analitik ve eleştirel bir yaklaşımla irdeleyebilmek; • İnsanlık durumuna ilişkin tarihsel ve çağdaş gelişmeler üzerine bilgiye dayalı, entelektüel temelli ve eleştirel düşünceye dayanan bireysel görüş ve argümanlar oluşturabilmek. |
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı | Bu ders, öğrencilere insanlığa ilişkin temel mesele ve sorulara yönelik tarihsel bağlamlarda ortaya çıkan farklı açılım ve yaklaşımlara ilişkin bilgi ve tartışma imkanı sunarak kendi uzmanlık alanlarında daha sağlam temelli görüş oluşturma ve fikir üretme altyapısı oluşturur. Farklı beşeri bilim dallarının temel kuram ve yöntemlerini öğrenmeleri, öğrencilerin kendi alanlarına daha geniş bir perspektiften bakabilmelerine katkı sunar. Ayrıca, farklı görüşleri eleştirme ve bu görüşlerden hareketle kendi argümanlarını geliştirme yetisi kazanmaları, mesleki ve günlük hayatlarında sağlam ve ikna edici bakış açısı ve görüşlere dayalı olarak hareket etmelerini destekler. |
AKTS | 5 |
Hafta | Konular |
---|---|
1 | Derse Giriş: İnsan Deneyimini Keşfetmek |
2 | İnsan Anlayışının Temelleri: Mitler |
3 | Göçebelikten Yerleşik Hayata: Destanlar, Kahramanlar, Canavarlar ve Kimlik |
4 | Destandan Trajediye: Ego, Toplum ve Aklın Ortaya Çıkışı |
5 | Özgür İrade, Determinizm ve İnsan Psikolojisi |
6 | Etik ve Ahlak: Belirsiz Bir Dünyada Etik Kararlar Vermek |
7 | Akıl Yürütme ve Safsatalar: Günlük Hayatta Eleştirel Düşünme |
8 | Öznellik ve Nesnellik: Dünyayı Anlamak |
9 | Bilinç, Duygular, İhtiyaçlar ve Bilinçdışı |
10 | Estetik, Güzellik ve Aşk: İnsani Değerleri Keşfetmek |
11 | Toplumda İnsan Deneyimi: Kavramlar, Bağlamlar ve Yaklaşımlar |
12 | Toplumsal Düzen ve Çatışmalar: Gelenekler, Zorluklar ve Değişim |
13 | İnsan Deneyimine Ekolojik Yaklaşımlar: Sürdürülebilirlik ve Çevre |
14 | Mutluluk, Amaç ve Anlam: Dolu Dolu Bir Yaşama Giden Yollar |